KURS & BLOGGTORKA

0kommentarer

 
 
 
Hej på er!
 
Nu har det varit radioskugga ett tag. Inspirationen har inte funnits helt enkelt.
Var nyligen på kurs hos Sara Wennerström på Solhaga Stenugnbageri i Slöinge. Efter att ha följt Saras blogg under några år har jag fått följa med på en resa som började med bakintresse på fritiden & som resulterat i ett eget bageri. Därför var det extra roligt att få komma just dit & gå kurs i surdegsbakning. Det var en himla trevlig & intensiv dag där vi fick många tips från kunniga Sara. Framför allt åkte jag därifrån med massor av inspiration. Just då kände jag mig övertygad om att slå upp portarna till ett eget bageri någon dag.
Har anmält mig till en ny kurs i slutet av sommaren... Mer om det senare.
 
 
 
 
 
 
Den gamla stenugnen som blev starten på något nytt...
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi satte en deg som Sara senare bakade ut. Receptet finns på hennes blogg men jag kopierade det så varsågod!
 
 
KURSBRÖDET
 
500 g vatten
500 g rågsurdeg
1000 g vetemjöl
25 g salt
 

Kör allt i degblandare på låg hastighet i 10–15 minuter. Låt degen vila i en inoljad plastlåda med lock i 2 timmar, vik i hop den efter halva tiden. Se bara till att den har jäst upp ordentligt innan du viker den första gången. Eventuellt kan du vika den ytterligare en gång under jäsningen om du vill ha en fastare deg. När degen har jäst upp, ställ in hela lådan med degen i kylen över natten.

Ta fram plastlådan ur kylen, vält försiktigt ut degen på mjölat bakbord & dela i lagom stora bitar med en spackelspade utan att trycka ur för mycket luft.

Värm ugnen till 275° med baksten eller en plåt inne. Lägg småbröden på en bricka med bakplåtspapper på. Skjutsa in hela pappret med bröden på den varma stenen eller plåten & spruta samtidigt in vatten. Om du bakar riktigt små bröd kan du låta värmen vara på max, annars vrider du ner till 225°. Baka tills de har rejält med färg & skorpa.

 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej