SOMMAR, SOL & FOUGASSE

2kommentarer

 
 
I somras skulle min syster, Ludvig & jag åka & bada. Förberedde gott till picnickorgen. Tyvärr gjorde problem med bilbarnstolen att vi inte kunde åka iväg. Det hela slutade med att vi hade picnic på min systers veranda & Ludde tog några dopp i badbaljan. Så det blev som att åka på utflykt ända. Kan tillägga att vädret var otroligt precis som hela vår sommar var.
 
Till vår picniclunch hade jag bakat fougasse. Fougasse är ett franskt, fyllt bröd. Troligtvis med ursprung i Provance. Namnet & bilder på dessa bröd har dykt upp lite här & var i böcker, tidningar & på nätet. Blev lite nyfiken & hade längre tid tänkt baka det så varför inte inför en picnic?! Jag hade en deg med vetesur & durum i kylen. Det hade blivit en bit kvar efter att vi gjort pizza dagen före. I många recept som jag hittat har bröden främst varit fyllda med grillade grönsaker. Det såg så läckert ut så det ville jag också ha i fyllningen. Grillade aubergine, zucchini, paprika & rödlök. Slängde även i lite vällagrad ost & några salamiskivor. Fougasserna fick kalljäsa i kylen under natten. Direkt efter gräddningen penslades bröden med olivolja som blandats med pressad vitlök & beströddes med flingsalt & timjan.
 
Kan tillägga att när Ludde fick syn på fougasserna ville han inte äta sin mat. Det hela slutade med att han också smaskade glatt på fransk fougasse...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 MIN FOUGASSE 2013
 

550 g vetesurdeg
700 g vatten
1000 g vetemjöl special
250 g durumvetemjöl
30 g havssalt

 Surdegen var helt perfekt i sommarvärmen. Är man osäker på statusen på sin surdeg kan man säkra med 10 g jäst.  Jag knådade allt utom saltet i 13 minuter, sedan med salt i 5 minuter. Degen fick vila i inoljad plastlåda i 90 minuter.Efter 45 minuter vek jag degen från fyra håll. Det färdigjästa degen användes först & främst till pizzabotten. Det som blev över åkte sedan in i kylen & kalljäste tills dagen efter.
 
Aubergine
Zucchini
Rödlök
Paprikor i olika färger
Olivolja 
1 pressad vitlöksklyfta
Flingsalt
Timjan
 
Alla grönsakerna grillades & fick svalna. Delade degen i bitar & formade dem runda bullar som fick vila i 20 minuter. Kavla ut bullarna till 1,5 cm tjocka plattor. Skär sneda snitt i den övre hälften av plattan & lägg fyllningen på den undre. Vil den snittade halvan över fyllningen som ett lock & tryck till i kanterna. Dra lite i brödet så att snitten öppnar sig något & man kan se fyllningen. Lägg bröden på bricka med bakplåtspapper & låt dem jäsa ca 2 timmar i rumstemperatur eller i kylen över natten.
 
Sätt ugnen på 250 grader. Värm upp ugnen med en baksten i åtminstone 1 timme så stenen blir riktigt varm. Grädda bröden på stenen ca 12-15 minuter eller tills de fått gyllenbrun färg.
Direkt när bröden tagits ut ur ugnen ska de penslas med olivolja som blandats med pressad vitlök. Strö över flingsalt & timjan.
 
Mums säger jag bara!!!!!
 
 
 
Å Ludde han badade på....
 
 
 
 
 
 
 

2 kommentarer

Vicktoria

05 Dec 2013 21:38

Men så inspirerande! Det måste jag prova!

Vicktoria

05 Dec 2013 21:41

Men så inspirerande! Det måste jag prova!

Svar: Tack! 😊Kan verkligen rekommenderas!!!!
/Marléne
Marlénes godbitar!

Kommentera

Publiceras ej