JAN HEDH I ALL ÄRA...

1kommentarer

 
 
 
 
 
 
 
 
Här bakas det på så det ångar! ;-)
Just nu är det olika varianter av levain. Olika degblandningar & olika sätt att baka ut på. 
För tillfället kikar jag lite på brödgurun Jan Hedhs recept. Tyvärr är erfarenheten av hans recept tyngre & kompaktare bröd. Å andra sidan kan man använda recepten som grund & använda lite mindre mjöl i stället. Jag vill ha fluffiga bröd med stora hål!
Just nu väntar jag på att få grädda "Pain de Campagne traditionnel" - ett klassiskt franskt lantbröd bakat med levain. Brödet är lätt & luftigt med en kraftig skorpa & ett mustigt innehåll. Mitt bröd blir förmodligen ännu luftigare eftersom mjölmängden minskats. Ett bröd får jäsa i jäskorg & ett utan för att se skillnaden.
Experimenten rullar vidare...
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1 kommentarer

Lisa

04 Sep 2012 16:49

Hoppas det blev bra. Jag har också alltod tyckt att Hedhbröden varit stabbiga i degen, och har mer gått på bröd-Martins linje och haft ordentligt veka degar. Fast nu börjar jag svänga lite, ibland passar faktiskt de där lite tätare bröden bättre, om man ska ha ordentliga matiga smörgåsar, exempelvis, eller till matsäck är det faktiskt bättre med lite mindre hål. Fast visst är det snyggare med de där riktigt luftiga bröden...

Svar: Håller på & gräddar just nu faktiskt... Doftar ljuvligt!Håller helt med dig Lisa. De luftigare bröden känns dock färska lite längre.
Vi kanske skulle ha en bröd/mack-kväll för vårt lilla gäng?! :-)
Marlénes godbitar!

Kommentera

Publiceras ej