NEDRÄKNING & SOMMARLANTBRÖD

0kommentarer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu är det inte långt kvar! Semestern börjar på fredag morgon då jag kliver av nattarbetet.

Så underbart att få vara ledig, ta dagen som den kommer, sova, träna, baka & låta plötsliga infall styra tillvaron. Hoppas på att få några varma kvällar & nätter då vi kan sitta ute & bara njuta.

 

På semestern blir det givetvis massa bakning. Färskt frukostbröd var & varannan dag kommer det bli. Surdegarna mår gott i sommarklimatet. Har spanat in lite olika lantbrödsrecept som jag tänkte variera. Genom att använda mig av säsongens primörer, frukt, nötter, bär etc ska jag nog få till lite skojiga varianter.

 

Den här sommaren ska vi dessutom grilla vår hemmagjorda korv. Har inte hunnit prova korvtillverkningen än då det varit mycket annat som stulit tiden. Har dock alla ingredienser på lut så till helgen blir det premiär.

 

Har jobbat i kväll & sen blir det 3 nätter på raken så lite uppesittarkväll kan jag unna mig. Har dragit igång ett lantbröd som jag tänker baka ut i morgon. Testar mig fram för att hitta ett bra grundrecept till sommaren. Jag tror att det blir ungefär så här:

 

 

 

 

 

 

 

Mitt sommarlantbröd

 

200 g ljummet vatten

420 g vetemjöl special

90 g grahamsmjöl

400 g uppfriskad vetesurdeg

25 g flytande honung

15 havssalt

 

Blanda alla ingredienser utom saltet. Arbeta degen i hushållsmaskin i 10 minuter på lägsta hastighet.

Tillsätt saltet. Arbeta degen ytterligare 5 minuter på högre hastighet.

Låt degen vila i bunken 60 minuter.

 

Lägg degen i en oljad platslåda med lock. Vik försiktigt - utan att trycka - ena sidan av degen mot mitten, därefter den andra sidan för att slutligen vända på hela degen så att undersidan hamnar uppåt (treslag på bagarspråk). Låt degen jäsa 30 minuter & gör sedan om vik- & vändningsproceduren.

Ställ in degen i kylen & låt jäsa under natten.

 

Dag 2:

Sätt ugnen på 250 grader med en plåt eller en baksten på mittenhyllan & en ugnsfast form i botten av ugnen.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Rundriv & lägg brödet med skarven nedåt på bricka täckt med bakplåtspapper. Jäs ca 1 timme

 

Snitta brödet som du vill med vass kniv.

Skjutsa in brödet i ugnen, släng 5-6 isbitar i den ugnsfasta formen.

Stäng ugnsluckan, grädda 5 minuter & sänk sedan temperaturen till 200 grader.

Släpp ut ånga efter 20 minuter.

 

Grädda brödet i ca 35 minuter eller tills brödets innertemperatur är ca 96 grader.

Låt bröden svalna på galler.

 

 

 

Succébröd!

 

 

 

 

P.S. Just nu har Bagaren och Kocken en tävling på Facebokk där man kan vinna en röd Kitchenaid!

Perfekt till dina surdegar...

Klicka här

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

Publiceras ej