SAN FRANSISCO SOURDOUGH BREAD

0kommentarer

 

   

I början av 90-talet var jag Au Pair i San Fransisco. Där fick jag smaka på ett fantastiskt surdegsbröd som är typiskt för San Fransisco-området. Brödet härstammar från tiden för USA:s guldrusch. Det är ett lite syrligare, ljust surdegsbröd med frasig skorpa. Det tar några dagar att baka eftersom degen ska vila i kylen många timmar i omgångar för att utveckla den där typiska syrliga smaken. Har bakat en första variant som jag startade för 3 dagar sedan. Receptet är direkt översatt från ett amerikanskt recept. Det blev lite kompaktare än vad jag hade hoppats på men det var otroligt gott. Läste igenom receptet igen & då upptäcker jag en eftertext där man beskriver skillnaden i fuktighet mellan amerikanskt mjöl & europeiskt. Det amerikanska mjölet har tydligen mycket högre fuktighet. Det innebär att jag måste dra ner på mjölmängden i receptet. Ska testa & utveckla receptet. Sen återkommer jag med det här på bloggen.
Nu ska jag njuta av en kvällsmacka! :-)

  

Kommentera

Publiceras ej