Halloncheesecake

0kommentarer

Ibland behöver man tröstäta. Jag har stukat foten & har ont. Tycker synd om mig själv... Då kan man skapa något så fantastiskt som cheesecake. Se receptet nedan. Det räcker till många bitar..... & ger bra tröst....





HALLONCHEESECAKE

Botten:
14 digestivekex
1/2 dl socker
60 g smör

Fyllning:
250 g philadelphiaost
1 dl socker
2 äggulor + 2 äggvitor
1 msk vetemjöl
1 1/2 msk saft & 1 tsk rivet skal av 1/2 citron
1 dl hallon

Garnering:
2 dl creme fraiche
2 msk florsocker
rivet skal av en halv citron
1/2 liter färska hallon
florsocker
ev ätbara blommor till dekoration

Sätt ugnen på 175°. Krossa digestivekexen & blanda med sockret. Använd gärna en matberedare.
Smält smöret & rör ner det i kexblandningen.
Bred ut massan i bottnen & en bit upp på kanten i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda pajskalet mitt i ugnen ca 5 min.
Rör ihop osten med sockret. Dela äggen i vitor & gulor. Rör i gulorna i ostsmeten. Vispa vitorna till hårt skum.
Rör ner mjöl, citronsaft & citronskal i ostsmeten & tillsätt de uppvispade äggvitorna försiktigt.
Mosa hallonen lätt & vänd försiktigt ner dem. Häll smeten i formen & grädda på nedersta falsen ca 40 min. Låt svalna & lossa kakan ur formen.

Rör ihop creme fraiche & florsocker med det rivna citronskalet & bred över den kalla kakan. Garnera med hallon, ev blommor & siktat florsocker.

Kommentera

Publiceras ej