Dammiddag

3kommentarer

I fredags var det dammiddag! 13 härliga tjejer vid mitt långbord. En brokig blandning tjejer sittandes på en brokig blandning stolar. Lyckades skrapa ihop 7 olika modeller varav 3 stolar från grannen Caroline. Hennes snälla man kom förbi med stolarna på eftermiddagen (Tack!).




Vi började med Sangria Las Palmas, smördegspizza med sälta samt ört- & vitlöksmarinerade oliver. Eftersom det är höst & familjen har varit i svampskogen ett flertal gånger fick det bli trattkantarellsoppa till huvudrätt. Serverad med rustik baguette & färskost. Till kaffet en äppelpaj med nöttosca & vaniljglass. Min Marie kom lite tidigare & blandade Sangrian samt såg till att alla tjejerna fick sig ett glas. Min kära kusin Catti hade med sig en stor kasse med is från sitt jobb så Sangrian hölls sig kall hela kvällen...




En person fattades & vi undrade vart hon tagit vägen. Det visade sig att hon tagit fel på dag & trodde middagen var på lördagen. Anledningen till att hon upptäckte det var att hennes man ringde min & frågade om han vill komma förbi & titta på fotboll lördag kväll när tjejerna hade middag. Hon ringde direkt, piffade till sig & slängde sig i en taxi. Lagom till desserten dök Bettan upp. Hon kom i alla fall & det ska hon ha en eloge för. Du är för härlig Bettan!




Så jättetrevligt att få träffa alla! Tyvärr gick kvällen alldeles för fort & jag kände att jag inte riktigt han prata med alla så mycket som jag önskat. Får väl göra om kvällen snart igen helt enkelt...



Morris var också med på dammiddagen men tyckte nog vi var lite för surriga...



SANGRIA LAS PALMAS

1 l apelsinjuice av god kvalitet

1 l Tropicana äppeljuice

1 l billigt rödvin

3 dl sockerlag (2 delar socker, 1 del vatten)

Färska frukter i skivor t.ex. apelsin, citron, lime & jordgubbar

Is

(Källa: Leilas middagstips)





ÖRT- & VITLÖKSMARINERADE  OLIVER


1 burk kalamataoliver

1 burk stora gröna oliver med kärnor

Vitlök

Hela torkade chilipepparfrukter

Torkade örter ex körvel, dragon, timjan, oregano

Örtsalt

God olivolja


Lägg oliverna i en skål. Pressa ett par vitlöksklyftor över samt lägg i några hela (skalade). Lägg i 5-6 chilipepparfrukter.

Tillsätt önskad mängd örter samt örtsalt.

Rör om.

Lägg i burk med tättslutande lock & häll över olivolja.

Låt stå svalt ett par dagar.




SMÖRDEGSPIZZA


Färdigkavlad smördeg

Pesto

Körsbärstomater

Soltorkade tomater

Pinjenötter

Mozzarella

Sardeller

Ruccola


Lägg smördegen på plåt med bakplåtspapper. Bred över pesto & lägg på strimlade soltorkade tomater. Strö över riven mozzarella.

Finhacka sardeller & strö över tillsammans med pinjenötterna. Grädda i 225 grader ca 15- 20 minuter. Skär i portionsbitar & strö över ruccola innan servering.


FÄRSKOST


1 liter ekologisk mild yoghurt (hög % fett)

Vitlök 1-2 klyftor

1 tsk torkad körvel

1 tsk flytande honung

1 msk olivolja

Örtsalt


Låt yoghurten rinna av i ett kaffefilter i kylen över natten. Tillsätt vitlök, körvel, honung & olivolja. Smaksätt med örtsalt.




TRATTKANTARELLSOPPA


300 g färska rensade trattkantareller (25 g torkade)
33 st schalottenlökar
123 msk smör

1msk tomatpuré
13 msk vetemjöl
11 l vatten
22 tärningar hönsbuljong
35 dl vispgrädde
22 krm salt
11 krm vitpeppar
11 tsk citronsaft
0.750.75 dl rödvin

2 msk kalvfond

1 tsk timjan
1 dl persilja och purjolök till garnering


Om torkad svamp används, lägg i blöt ca 1 timme. Sila av spadet och spara det. Använd det tillsammans med buljongen (totalt 1 liter) när soppan ska spädas. Skär trattkantarellerna i bitar. Finhacka lök och låt steka med kantarellerna i smör i en kastrull. Fräs tills vätskan har kokat in, cirka 5 minuter. Tillsätt tomatpuré & fräs en stund till.

Pudra över mjölet och rör om så att det blandas med svampen och löken. Slå på vatten och grädde under omrörning. Smula i buljongtärningarna och låt det hela sakta koka i 10 minuter.

Salta och peppra och tillsätt citronsaften, kalvfonden & rödvinet. Låt koka ca 10 minuter. Smaksätt med timjan. Garnera med lite hackad persilja och purjolök.




ÄPPELPAJ MED NÖTTOSCA


Pajdeg:

3dl vetemjöl

2msk strösocker

125 g smör

1-2 msk kallt vatten


Fyllning:

4 st äpplen


Nöttosca:

200 g blandade nötter, t.ex. sötmandel, hasselnötter, cashewnötter & valnötter.

100 g smör

2 msk vetemjöl

1 dl strösocker

0,5 dl flytande honung


Blanda vetemjöl, socker och smör i bitar i matberedare. Kör ihop till en smulig massa. Tillsätt vatten och kör snabbt ihop till en deg.

Tryck ut degen i en form (ca 28 cm i diameter) och ställ den kallt i minst 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.

Förgrädda pajskalet ca 10 min mitt i ugnen.

Klyfta äpplena och lägg dem i formen. Fortsätt grädda ca 20 min tills äpplena börjar mjukna.

Nöttosca: Skålla och skala sötmandlarna. Rosta hasselnötterna i torr stekpanna tills skalet börjar lossna. Häll nötterna i en handduk och gnid av löst skal.

Smält smöret. Blanda ner mjölet och sedan socker, honung och nötter. Låt sjuda ihop 1 min. Häll blandningen över äpplena och fortsätt grädda ytterligare 15 min tills nötterna fått fin färg.

Ta ut och låt svalna.

Servera med vaniljglass eller lättvispad grädde.

(Källa: www.svt.se)

  
Anna, Bettan, Karin & Annika

  
Sari & Anna

  
Catti



Det togs många foton men en del var benägna att hålla sig undan...

3 kommentarer

catti

12 Oct 2008 17:26

Kan tillägga att jag var mätt hela natten och morronen där på när jag cyklade till jobbet.

Tack underbara knusse för din goda mat.





sussie

13 Oct 2008 07:07

Tack för en underbar kväll kussen och jag hoppas vi kan ses snart igen.Du är helt fantastisk på att laga mat....jag fick aldrig den talangen,men jag har väl fått en annan talang.Kramizar Årby-lantisen

Åsa Özgün.

26 Oct 2008 18:16

Det hela ser helt underbart ut.

Tyvärr så kunde jag inte delta, men man blev värkligen sugen när men ser alla underbara maträtter.

Personalproblem// Hoppas ni hade en underbar kväll.

Vi ses // Kramar Åsa :)

Kommentera

Publiceras ej