TREVLIG FÖRSTA ADVENT!

7kommentarer

 
 
 
 
 
 
Första advent & julmyset sätter fart på riktigt. Stjärnor & stakar är placerade i fönstren & tomtarna står på tur. Under tiden jobbar assistenten för fullt. Det är dax för 1a adventsfikat. På eftermiddagen kommer kusinerna & jag tänkte bjuda på saffransbutterkaka med vit choklad & mandel.
 
Bästa receptet på saffransdeg är hämtat från Solhaga Stenugnsbageri där jag gick en surdegskurs i våras. Degen är smidig & lättarbetad & kan verkligen rekommenderas om man vill forma lussekatter & andra figurer. Det enda tilläggen/ändringarna jag gjort i receptet är att minska lite på mjölmängden samt att saffranet löses upp i lite rom. Min mormor lärde mig att man ska ha en skvätt starksprit i saffransdegen för att denna tunga deg ska få sig ett lyft. Använder jag russin i degen så brukar dessa få dra en stund i rom.
 
 
 

SAFFRANSDEG
500 g kall standardmjölk
1 g saffran i påse (Upplöst i lite rom)
200 g socker
75 g jäst
8 g salt
200 g mjukt smör (inte smält smör)
1000 g vetemjöl med hög proteinhalt

Min fyllning:
400 g vit choklad
200 g mjukt smör
Hackad mandel i önskad mängd
1/2 dl socker

 

Låt saffranet dra i lite, lite rom en stund. Blanda med jästen upplöst i mjölken. Tillsätt resten av ingredienserna (mjölet sist) & knåda i maskin i 20–25 minuter eller för hand så länge du orkar. Om degen känns för hård, tillsätt mera mjölk. Det är viktigt att den blir smidig & elastisk.
Platta ut degen på en plåt, täck över & ställ in den i kylen en stund så att den får slappna av lite. Då blir den lättare att kavla ut.

Kavla & baka ut i den form du önskar. Jag brer på smör, strör över socker, hackad mandel & vit choklad. Rullar ihop degen & skär i bitar som läggs i en smord form med lösbartag kant. Låt sedan jäsa till ungefär dubbel storlek, 1–2 timmar.

Sätt på ugnen i god tid så att den är riktigt het.
Pensla försiktigt med uppvispat ägg. Om du bakar bullar så grädda dem i 230° varm ugn i 5–8 minuter (beroende på storlek) tills de fått gyllenbrun färg, kolla att de även har fått fin färg på undersidan. Butterkaka eller längder gräddas i samma temperatur i ca 5 minuter, sänk sedan värmen till175°. Grädda tills innertemperaturen nått 98°. Butterkakan får svalna sen ringlar jag över en florsockerglasy. Mums!!!!!

TREVLIG FÖRSTA ADVENT TILL ER ALLA! ⭐️

 

 

 
 

 

 

 

 
 

7 kommentarer

Frida

08 Dec 2013 09:26

Fina lussebullar, önskar dom jag gör också blir så fina.. :P

Svar: Frida: Prova den här degen! Är ypperlig att forma fina lussekatter & figurer med. Lycka till! 😊/Marléne
Marlénes godbitar!

Amanda Niclasson

08 Dec 2013 09:27

Åh så gott det ser ut! :)

Lowa Ek Lagerberg

08 Dec 2013 09:31

mums, så gott! :D

Hanna Karlsson

08 Dec 2013 09:34

Vad gott det låter!

Rebecca Jöre

08 Dec 2013 10:14

Fy vad gott! Och vad fina lussebullarna blev! :D

Suzanne BakeBelieve

08 Dec 2013 12:17

Lussekatter är kanske det bästa i december. Jag har inte bakat mina ännu, men det kanske blir av idag :) Hade du bakat de översta katterna också? De var väldigt fina!

Svar: Ja! Använd receptet så får du en deg som är lätt att forma lussekatter & figurer med.Visst är det mysigt med lussebak? Det ger en julstämning...
/Marléne
Marlénes godbitar!

Robex Lundgren

21 Dec 2014 08:59

mums

Kommentera

Publiceras ej