HEMMAGJORDA KORVAR!

2kommentarer

 

 

När jag fick min trotjänare assistenten i julklapp följde det med en köttkvarn & ett korvtorn. En arbetskamrat hade gjort egen korv förra sommaren & det var tydligen en succé.
Why not! Här ska göras korv!
Till saken hör att jag har en kusin som är korvmakare. Såååå Catti, nu får du lära mig dina bästa knep!
Jag har dessutom beställt en bok i konsten att göra korv så om kära kusin inte kan ställa upp kan jag kanske hanka mig fram i korvmakeriet ändå…


 

 

 


Boken är ”Gör korv! : Korta, långa, råa, starka” av Jesper Lindberg & Johan Åkerberg.

Bokus sammanfattar boken som: Att göra egen korv har blivit nya surdegen. En gastronomisk folkrörelse utrustad med korvhorn, fjälster & entusiasm. Stoppa din egen korv & slipp utfyllnad & E-nummer.

Gör korv!
innehåller allt du behöver veta för att kunna sätta igång - råd om utrustning, handfasta tips & hur viktigt det är med renlighet & rätt temperatur på ingredienserna.

Ett kapitel visar principen: mal köttet, blanda med kryddor, stoppa i fjälster.
Här finns lammkorv, korv med fläsk & nötkött, korv med lax & räkor & vegetariska korvar. Starka korvar & lagom starka, grillkorvar, kokkorvar, korv till vardag, utflykt & fest!

Visst låter det trevligt!?
Det kliar i fingrarna att få sätta igång…

 


 

 

2 kommentarer

Eva

14 Jun 2012 20:34

Så du har också fallit för den boken. Den är grymt trevlig och det finns väldigt goda recept. Har provat att göra korv två gånger och det blir definitivt fler gånger. Lycka till!

Marléne

15 Jun 2012 01:06

Till helgen är det dax! Alla ingredienser införskaffade. Ska bli så roligt & gott!

Har du hittat någon favorit bland recepten i boken?



Mvh Marléne

Kommentera

Publiceras ej