VALNÖTSBRÖD - Det allra godaste brödet

0kommentarer

GATEAUS VALNÖTSBRÖD, enligt Martin

Dag 1, kväll
100 g rågsurdegsgrund
100 g rågmjöl
200 g vatten

Blanda i en burk eller bunke och låt stå i rumstemperatur över natten. Den här surdegsstarten blir något lös men för att få rätt mängd vatten i degen bör man göra starten så här, alltså med två delar vatten och en del mjöl.

Dag 2, morgon/förmiddag
500 g ljummet vatten
20 g salt
400 g valnötter
400 g surdeg av råg (blandningen från gårdagen)
400 g rågsikt
500 g vetemjöl (jag använde special)

Blanda allt utom valnötterna i ca 8 minuter på mellanhastighet. Degen är ganska vek/lös, helt i sin ordning. Häll i nötterna och blanda ytterligare ca 4 minuter på lägsta hastigheten, man vill inte att nötterna ska gå sönder för mycket. Plasta in och låt jäsa i bunken ca 4 timmar på varm plats.

 

Blanda i valnötterna försiktigt...

Dag 2, eftermiddag/kväll
1. Häll ut degen på ett mjölat bakbord och dela i två. Degen blir ju lite speciell med alla nötter, men jag försökte rundriva mina till runda bollar så gott det gick. Strö på lite mjöl (jag tog lite vanligt rågmjöl). Lägg på en handduk och låt jäsa i ca 2 timmar. Efter ca 1 timme, sätt på ugnen på 275°. lägg en mindre ugnsfast form eller plåt på botten av ugnen.

3. Snitta bröden några gånger, och så skjuts in i ugnen! Hiva in 5 isbitar på formen/plåten i botten av ugnen. Skruva ner värmen till 230° efter ca 10 minuter, öppna luckan och vädra ut ångan ur ugnen. Jag tycker det är fint när bröd får ordentligt med färg, men lägg på lite aluminiumfolie om du tycker de börjar bli lite väl mörka på ytan. Efter 35 minuter hade mina bröd nått en innertemperatur på 98°, då tog jag ut dem (det där kan förstås variera från ugn till ugn, så har man en stektermometer är det praktiskt tycker jag).


Fantastiska bröd

 

 

Kommentera

Publiceras ej