DURUMPAVÉ PÅ G...

0kommentarer

 


Tänkte jag skulle prova att baka Sébastiens durumpavé. Fick igång degen igår. Ska ge den lite kärlek i kväll för att sedan baka ut den i morgon.

Gott bröd kräver sin tid...
Receptet har jag hämtat ur Sébastiéns bok "Den Franske Bagaren - surdeg, mat, kärlek".

 


 

 


Å här kommer orginalreceptet. Vi får se om jag följer det eller om jag tar ut svängarna på mitt sätt ;-)
Återkommer om det senare...


DURUMPAVÉ Á LA SÉBASTIEN BOUDET


500 g stenmalet vetemjöl
250 g durumvetemjöl
500 g ljummet vatten (5 dl)
20 g grovt havssalt (oraffinerat)
100–200 g flytande surdeg eller 100–200 g levaindeg


Dag 1

Blanda vetemjöl & durumvetemjöl på ett bakbord & gör en urgröpning mitt i.
Tillsätt vatten, salt & surdeg eller levaindeg i urgröpningen. Arbeta in mjölet, lite i taget, tills du har en kompakt deg.
Tillsätt lite mer mjöl om degen är för lös.
Låt degen vila i rumstemperatur under en bakduk i 1 timme.
Knåda degen antingen i 10–15 minuter för hand eller i cirka 10 minuter med degblandare på lägsta hastighet.
Mjöla degen & låt den vila i 10 minuter i rumstemperatur.
Vik degen dubbel & mjöla den igen. Lägg degen i en plastlåda med en mjölad bakduk i botten & ett tättslutande lock.
Låt lådan stå i kylen i 24 timmar.


Dag 2

Efter ett dygn bör degen ha jäst till dubbel storlek. Om den inte har gjort det kan du låta lådan med degen stå framme i rumstemperatur med locket på i några timmar.
Stjälp ut degen på ett mjölat bord & forma den försiktigt mot kroppen till en limpa. Lägg tillbaka degen i lådan & mjöla ordentligt.
Sätt på locket & låt lådan stå i kylen i ytterligare 24 timmar.


Dag 3

Sätt ugnen på 260 grader.

Stjälp ut degen på en brödspade eller direkt på en plåt med bakplåtspapper. Mjöla & snitta brödet med ett rakblad eller en snittkniv.

Sänk värmen till 240 grader & släng in lite kokhett vatten på ugnsbottnen så att det bildas vattenånga.

Grädda brödet i 50 minuter mitt i ugnen.

Ta ut brödet ur ugnen & låt det svalna på ett galler i minst 45 minuter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

Publiceras ej