Höstens mångfald

0kommentarer

Hösten kan vara underbar! Starka färger som omger oss. Stort utbud av frukt & grönsaker. Skogspromenader & svamplockning. Doften av nybakad äppelkaka...



Tyvärr för hösten med sig andra saker såsom förkylningar.
Här sitter man nu, med igenkorkad näsa, feber & smaksinnet försatt ur spel. För de flesta brukar sjukdom såsom förkylning medföra minskad aptit. Inte i mitt fall! För trots att smaken inte finns där, vet jag att maten smakar gott & äter lika mycket ändå. Det blir dock svårare att smaksätta maten & familjen får under denna period extra "het" mat. Vem vet, kryddorna kanske kan hjälpa till att driva ut sjukdom & elände.


Har genom en arbetskamrat som har biodling som hobby, köpt en helt underbar honung. Närproducerad är den dessutom. Avnjuter den i te eller bara en matsked när jag är sugen på något sött. Honung har i alla tider varit inblandad i diverse huskurer mot förkylningar så varför inte... Honung använder jag ofta i matlagningen. Föredrar då den flytande varianten. En liten touch honung kan vara pricken över i:et.




Har man en örtagård/ätliga blommor i sin trädgård kan man fördel göra ett te som har gynnsam effekt på hälsan.


ÖRTTE MED HONUNG
1 tsk örter eller kronblad från ätliga blommor
1 msk grönt te
1 citronskiva
1-2 tsk honung

Häll kokande vatten över örterna
Låt stå 5minuter.
Tillsätt det gröna teet
Låt endast dra 1-2 minuter.
Sila. Häll upp i en stor kopp och tillsätt citron samt honung.


Njut!


Nu ska i alla fall jag ta mig en kopp...

//M

Kommentera

Publiceras ej