Kärleksgryta & choklad

1kommentarer

Efter kurs i Göteborg med mycket stillasittande god mat & dryck, kom jag äntligen hem på fredag kväll. Borta bra men hemma bäst! Mannen hade gjort middag bestående av rostade rotfrukter, grillad rostbiff & aromsmör. Till det ett glas rött! Mmm... Trots proffsiga kockars måltider i Göteborg kunde inget slå det här! Det beror säkerligen på atmosfären där måltiden intas. Här i ett kärleksfullt hem som jag längtat efter. Inramningen var helt enkelt perfekt.

Lördagkvällen blev vi spontant inbjudna till våra grannar, Micke & Caroline samt deras barn, Jenna & Maximilian. Där blev vi bjudna på; vin såklart, antipasto, "kärleksgryta" & blåbär/hallon med vaniljkesella & digestive. Sååå gott! Tack snälla ni! Kärleksgrytan är en succé som fler har tagit del av, fick jag veta. Jag har redan roffat åt mig receptet. Caroline; hoppas du inte har något emot det men jag länkar till receptet... (Denna kan man finna på Aftonbladet Mat&Vin)

wwwc.aftonbladet.se/v3/ab/jsp/start.jsp?d=101&a=14542 (kopiera & klistra in i din webläsare)

I kväll är det jobb som väntar. Dagens väder gör ingen pigg & glad så därför tänkte jag försöka pigga upp mina arbetskamrater med amerikanska chokladmuffins. Choklad blir man lycklig utav, sägs det...



AMERIKANSKA CHOKLADMUFFINS

12 st


5 dl vetemjöl
3 ägg
1 1/2 dl kakao
25 g margarin
2 dl mjölk
2 1/2 dl socker
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 dl mörk choklad 70 % (hackad)

Glasyr:
2 dl florsocker
2 1/2 msk kakao
1 krm olja
1 1/2 msk vatten
30 g mörk choklad


Sätt ugnen på 200°C. Smörj en muffinsplåt för 12 muffins eller ställ i formar för stora muffins.
Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt. Hacka chokladen i små bitar.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret och rör ner i äggsmeten. Tillsätt sedan mjölk, mjölblandning och den hackade chokladen. Fördela smeten i plåten eller i 12 stora pappersformar.
Grädda mitt i ugnen ca 16 min.
Låt svalna och bred över glasyren.
Glasyr: Smält den ohackade chokladen, tillsätt siktat florsocker, kakao, vatten och olja.

(Källa: Dagens Muffin)

1 kommentarer

Caroline

05 Oct 2008 20:34

Länka på du :) Kul att ni gillade maten, lite höstligt med grytan.

En jättetrevlig kväll som snart måste göras om, men innan dess ska jag testa på att göra dina muffins..himmel så gott det ser ut!



Kram kram

Kommentera

Publiceras ej